Bloggen - Solsystemet

Alla vill till månen

Aldrig har vår närmaste granne i rymden varit så populär som nu. Privata företag och världens rymdnationer trängs på månytan i en kapplöpning som handlar om vetenskap, resurser och framtida bosättningar.
Skuggan av Blue Ghost Mission 1 på månens yta.
Firefly Aerospace
Skuggan av Blue Ghost Mission 1 på månens yta.
Ämnen:
´
Publicerad
2025-03-04
Dela artikel:

Mer än femtio år efter att den sista astronauten lämnade månens yta har vår silverglänsande följeslagare fått nytt liv. När Blue Ghost landade i Mare Crisium i söndags blev den ett bidrag från det andra privata företaget inom bara två månader att genomföra en framgångsrik månlandning. En bedrift som för bara några år sedan var förbehållen världens största nationer.

Skillnaden mot 1960-talets månkapplöpning är påfallande. Dagens månutforskning drivs av många fler aktörer och med betydligt mer vetenskapliga mål än under kalla krigets prestigekamp.

Kommersiella företag gör entré på månen

Blue Ghost, utvecklad av amerikanska Firefly Aerospace, bär på tio avancerade instrument från NASA som ska undersöka allt från mångrusets sammansättning till värmeflödet under månens yta. Om några dagar landar även Intuitive Machines andra månfarkost, IM-2, nära månens sydpol med både rovers och en hoppande drönare.

Det mest spännande med IM-2 är att den landar i ett område där forskare misstänker att det finns is. Om användbara mängder vatten hittas kan det förändra alla kalkyler för framtida månbaser.

Båda uppdragen finansieras delvis av NASA men genomförs av privata företag, en modell som drastiskt sänkt kostnaderna för månfärder och öppnat dörren för kommersiell verksamhet bortom jorden.

Nationernas månambitioner hettar upp

USA är långt ifrån ensamma på månen. Efter att ha landat Chang'e-6 på månens baksida förra året planerar Kina nu fler uppdrag till månens sydpol och siktar på bemannade landningar runt 2030.

Indiens rymdorganisation ISRO rider på framgångsvågen efter lyckade landning med Chandrayaan-3 år 2023 och planerar nya uppdrag, medan Japan investerar miljardbelopp i både robotiska och bemannade månprogram.

Det pågår en tyst kapplöpning till månens sydpol, där is och ständigt solljus i vissa kratrar gör området särskilt värdefullt. Den nation eller det företag som etablerar sig där först får ett betydande försprång i framtidens rymdutforskning.

Jakten på resurser förändrar spelplanen

Till skillnad från de första månfärderna, som främst drevs av politisk prestige, handlar dagens uppdrag om långsiktiga vetenskapliga och ekonomiska mål. Månens resurser, främst vatten i form av is, har blivit den nya guldruschen.

Vatten på månen är inte bara viktigt för att astronauter ska kunna dricka. Det kan också delas upp i väte och syre för att tillverka raketbränsle och en beboelig livsmiljö på månens yta, vilket drastiskt skulle sänka kostnaderna för resor längre ut i solsystemet. Detta koncept, att använda månens resurser istället för att transportera allt från jorden, kallas in-situ resursanvändning och ses som nyckeln till hållbar rymdutforskning.

Samtidigt pågår viktig forskning om hur människor ska kunna överleva längre perioder på månen. Strålningsmätningar från flera länders landare kartlägger riskerna, medan nya tekniker testas för att hantera det finmalda måndammet som skadar både utrustning och hälsa.

Från politisk symbol till framtidens språngbräda

När astronauter förhoppningsvis åter sätter sin fot på månen inom något år genom NASA:s Artemis-program, kommer de till en måne som har förvandlats från en politisk symbol till ett internationellt forskningslaboratorium.

Inom tio år kommer vi troligen ha flera forskningsstationer på månen, bemannade åtminstone delar av året. Teknikutvecklingen går så snabbt att det som verkade som science fiction för bara ett decennium sedan nu planeras i detalj av ingenjörer världen över.

I närtid blir det särskilt spännande under en solförmörkelse den 14 mars, när Blue Ghost-landaren kommer fånga unika bilder av jorden som skymmer solen, sett från månens perspektiv.

Konstverket MAX IV Control System. Färg i kluster mot svart bakgrund.
Moonmars Museum/Filip Persson

Konstverket MAX IV Control System. 

Konst och vetenskap möts på månytan

Ett av de mer ovanliga inslagen i den nya månkapplöpningen är japanska ispace's Hakuto-R Mission 2, som är på väg mot månen sedan januari. När landaren Resilience når månen i maj eller juni kommer den leverera något unikt, nämligen ett litet rött hus med vita knutar.

Moonhouse, som konstverket kallas, är en minimodell av en traditionell svensk stuga, 11 cm bred och 8 cm hög, skapad av konstnären Mikael Genberg. Den lilla stugan kommer att placeras på månens yta av rovern Tenacious. Det är dock inte det enda rovern kommer syssla med på månen, den ska även samla månprover och testa nya tekniker för resurshantering.

Mer svensk konst redan på plats

När Blue Ghost nådde månytan tog den inte bara med sig vetenskapliga instrument och tekniska experiment. Ombord fanns även ett unikt konstprojekt, MoonMars Museum, där 47 konstverk från hela världen valts ut för att skickas till månen som en del av ett globalt konstinitiativ. Ett av dessa verk har svensk koppling och kommer från MAX IV-laboratoriet vid Lunds universitet.

Det svenska bidraget heter "MAX IV Control System" och är skapat av Filip Persson, assisterande driftschef vid MAX IV. Konstverket är ett digitalt verk som visualiserar kopplingarna inom MAX IV:s avancerade styrsystem. Genom att använda data från laboratoriets dagliga verksamhet har Persson omvandlat tekniska mätvärden till bilder som påminner om galaxer och stjärnhopar. På så sätt förenas vetenskap och konst i en hyllning till både rymden och den forskning som sker på jorden.

MAX IV-laboratoriet, invigt 2016 i Lund, är världens ljusstarkaste synkrotronljusanläggning. Forskare från hela världen använder anläggningen för att studera material ner på molekylär nivå, och kunskapen bidrar till framsteg inom allt från medicin och miljöteknik till nanoteknologi.

I MoonMars Museum-projektet har samtliga konstverk etsats in på en nickelplatta och placerats i en gyllene pyramid ombord på Blue Ghost landaren, för att på så sätt bevaras på månytan för framtiden. Konstverken är bevarade med en ultrahög upplösning på 300 000 DPI, med hjälp av toppmodern Nanofiche-teknik, vilket gör att de kan förstoras upp till 100x100 meter utan kvalitetsförlust.

Genom detta konstprojekt tar MAX IV och svensk forskning inte bara plats på månen, utan blir en del av en symbolisk dialog mellan konst, vetenskap och vår gemensamma utforskning av rymden.

Text Kosmiskt snack över stjärnbild.
Rymdstyrelsen

Kosmiskt snack >

Du vet väl att vi har en podcast?

Har du funderat på om vi är ensamma i universum, vem som bestämmer över månen, när det kan finnas bosättningar på Mars eller vad man kan se när man tittar ner på jorden från omloppsbana? I Kosmiskt snack kommer du få höra på några av Sveriges ledande experter inom rymdområdet när de försöker svara på dessa frågor, och väldigt många mer därtill.