Teknik för rymdteleskop finns i din ficka
Det säljs idag nästan inga mobiltelefoner utan en inbyggd digitalkamera. Tekniken bakom digitalkameran kallas CCD, Charge-Coupled Device. Det är en en elektronisk halvledare som mäter ljuset som faller på den. En CCD är mycket effektivare än en fotografisk plåt, och dessutom mycket lättare att kalibrera.
CCD:n har sitt ursprung i en vetenskaplig artikel från 1961 som handlade om interplanetära resor. Sony var ett företag som tidig insåg att CCD-tekniken skulle gå att använda i hemelektronikindustrin. Men det var i astronomiska kameror tekniken först började användas på allvar.
År 1979 monterades den första CCD:n i ett större teleskop, fem år efter den första astronomiska CCD-bilden. När Hubble-teleskopet sändes upp 1990 var dess kamerautrustning uteslutande CCD-kameror, precis som kamerorna på i stort sett alla andra rymdsonder och rymdteleskop de senaste två decennierna. På 90-talet dök de första kommersiella digitalkamerorna upp och 2007 såldes för första gången 100 miljoner digitalkameror under ett år, den överväldigande majoriteten baserade på CCD-tekniken.
Frystorkad mat
Resorna till månen innebar att man var tvungen att utveckla mat som höll länge och vägde så lite som möjligt. Nasa satsade därför stora resurser på forskning om frystorkad mat. Resultaten av denna forskning gav värdefull hjälp för utvecklingen av mer hållbarar mat.
Hoppa längre med rymdmaterial
Den tyske längdhopparen Wojtek Czyz satte ett nytt världsrekord vid paralympics i Peking 2008. Han slog det gamla världsrekordet med 27 centimeter när han hoppade 6,50. Wojtek Czyz springer med en benprotes gjord av material framtaget för den internationella rymdstationen ISS. Rymdmaterialet är både starkare och lättare än de material som vanligen används i proteser. Materialet togs ursprungligen fram för att användas i en spektrometer, ett instrument som används för att dela upp ljus. Wojtek Czyz tog guld på 100 meter, 200 meter och i längdhopp vid paralympics i Aten 2004 med hjälp av en annan protes som också utnyttjade rymdmaterial.
Bekvämare och säkrare fordon
Teknik utvecklad för att minska de extrema vibrationer som uppstår när en raket lyfter från joden kan på sikt ge mjukare bilfärder och därmed göra dem både bekvämare och säkrare. Tekniken kallas SPADD och har tagits fram av ett franskt företag. Den innebär ett så stort steg inom vibrationsdämpningen att den anses som ett tekniskt genombrott. Den tyska biltillverkaren Daimler Chrysler utvecklar ett system baserat på SPADD för vissa av sina bilmodeller.
Inbrottssäkra lastbilar
Tjuvar som tar sig in i bilarna genom att skära hål på kapellen på lastbilar och långtradare är ett stort problem i hela Europa, och kostar i storleksordningen en miljard kronor per år. Ett material som modifierats från ett material som ursprungligen togs fram för de europeiska Ariane-raketerna kan nu minska risken för denna typ av inbrott. Det består av en fin ståltrådsväv som är både flexibel och mycket svår att skära sig igenom.
Örontermometern utvecklades ur rymdteknik
Det går idag att ta tempen på febriga barn och vuxna med hjälp av en sensor i örat. Förutom att det går mycket snabbare än med traditionella termometrar minskas också risken för infektioner genom att de nya örontermometrarna inte behöver komma i kontakt med huden. Tekniken har sin grund i astronomers behov av att mäta temperaturen på avlägsna himlakroppar.
Tål extrem värme
Genom att använda en teknik från de europeiska Ariane-raketerna har industrin tagit fram en annan väv, Flamebreak, som både kan blockera eld och isolera från extrem hetta. Flamebreak används nu inom glasindustrin och som flamskydd i fordonssäten och byggnader. Den har även använts för att studera hur en reaktorhärd i ett kärnkraftverk beter sig när kylningen slutar fungera. Flamebreak skyddade då försöksdeltagarna från 2 500 grader hetta och droppande metall. I Ariane-raketerna används materialet för att skydda elkablar från värmen från raketmotorerna.
Ett annat material som tagits fram för att skydda komponenter på Ariane-raketen från värme, Aerocoat, används nu bland annat för att skydda känslig utrustning för värme i den tunnel tågen går under Engelska kanalen.