Bloggen - Rymdteknik

Första flygningen med Ariane 6: Hur gick det?

I sommar gjorde Ariane 6 sin efterlängtade första flygning, tio år efter att uppdraget beslutades. Premiärresan har beskrivits som en framgång, trots vissa missöden. Vi går igenom förloppet och blickar framåt.
Ariane 6 lyfter
ESA - S. Corvaja
Ämnen:
´
Publicerad
2024-08-16
Dela artikel:

Den 9 juli i år sändes den första Ariane 6-raketen upp i rymden. Den hade två uppdrag; att placera flera satelliter i en cirkulär omloppsbana runt jorden, och att återställa Europas oberoende tillgång till rymden. Europa har länge dominerat marknaden för kommersiella uppsändningar av satelliter. 

ESA:s Ariane-program genomförde sin första uppsändning 1979 och fastställde då Europas oberoende tillgång till rymden. I takt med att de satelliter som sändes upp blev allt större ersattes Ariane 1 av de mer kraftfulla versionerna 2, 3 och 4, och från 1996 fungerade Ariane 5 som en av världens främsta raketer för tunga transporter. 

Det förändrades år 2023 när modellen Ariane 5 genomförde sin sista flygning, samtidigt som Ariane 6 fortfarande var under utveckling.  

En efterlängtad liftoff 

Att designa och bygga en bärraket är inte enkelt, och sådana projekt dras ständigt med förseningar och fördyringar. Så var fallet även för Ariane 6. Efter otaliga tester på jorden var det nu äntligen dags att testa kapaciteten på riktigt, och det gjordes ordentligt. 

Premiärflygningen av Ariane 6, som gick under namnet VA262, bar av den 9 juli från Europas rymdbas i franska Guyana. Ombord på raketen fanns åtta satelliter (Robusta-3A, Replicator, Curium One, GRBBeta, CURIE, ISTSat-1, 2Cat-4 och OOV-Cube) och fem experiment.  

Flygningen bestod av tre faser som var och en skulle testa raketens olika förmågor.

Ariane 6 infographics
ESA

Den första fasen, som täckte in resan från marken till omloppsbana, gick sömlöst förbi. Raketen sköt upp från jorden med hjälp av huvudsteget som drivs av den kraftfulla motorn Vulcain tillsammans med två boostrar 

Därefter var det dags för separationen av huvudsteget från det övre steget. Startmotorerna separerade 137 sekunder efter uppsändning, och huvudsteget separerade cirka 5 minuter senare. Till sist startades Vinci-motorn, som förde det övre steget och dess satellitpassagerare in i en elliptisk bana ovanför jorden. 

Det första testet av raketens unika förmåga 

Fas två var extra spännande, det var då dags att återstarta motorn. Efter 35 minuter utan dragkraft från huvudmotorn Vinci tändes denna för andra gången och Ariane 6 hade bevisat sin förmåga att omforma raketens bana och maximera hastighetsökningen. 

Den återtändningsbara motorn särskiljer Ariane 6 från tidigare modeller, och ökar uppsändningskapaciteten. Den andra bränningen av Vinci-motorn gjorde raketens omloppsbana cirkulär, och Ariane 6 var nu redo att skicka ut nyttolasten i rymden.  

Vid slutet av fas två hade åtta satelliter framgångsrikt skickats ut i omloppsbana. 

Det uppstår problem 

Fas tre omfattade en teknikdemonstration av återtändningssystemet, och skulle även säkerställa att raketen säkert kunde plockas ur omloppsbana. 

Det övre steget skulle pressas till sina yttersta gränser, och det var det första testet under mikrogravitation. Men när Vinci-motorn skulle återstarta denna andra gång skedde ett plötsligt avbrott. 

Det berodde på ett problem med det så kallade Auxiliary Power Unit (APU), ett litet framdrivningssystem vars funktion är att trycksätta bränsletankarna för att Vinci-motorn ska kunna återstartas. 

APU-systemet hade fungerat bra under den andra fasen, och denna tredje tändning skulle ha placerat det övre steget i en omloppsbana för återinträde i jordens atmosfär. Därefter skulle de två återinträdes-kapslarna ombord separeras från det övre steget med syftet att alla delar skulle brinna upp, och inget rymdskrot skulle lämnas i omloppsbana.  

När detta inte längre var möjligt på grund av problemet var det raketens ”backupläge” som fick testas. När Vinci-motorn inte startades om tog programvaran ombord istället bort all energi i steget för att förhindra eventuella explosioner. 

Förtroendet för Ariane 6 och framtida flygningar 

Vad som hände med APU-systemet vet vi ännu inte. En analys pågår och ESA meddelar att mer information kommer att göras tillgänglig så snart som möjligt. 

Trots detta har den första flygningen gett teamet stort förtroende för Ariane 6. Alla satellitplaceringar utfördes med precision, och även startplattan verkar vara i gott skick efter avfärd och lyckades därmed motstå de mycket höga termiska och mekaniska belastningarna. 

Den samlade analysen av all flygdata gör det möjligt att finjustera och förbättra alla uppsändningsfrekvenser och flygoperationer. Med detta i ryggen har teamet bakom Ariane 6 har redan påbörjat förberedelserna inför den andra flygningen som är planerad till slutet av året. 

Premiärflygningen blev, trots allt, en framgång för Europa, och vi är på god väg att återigen förse Europa med oberoende åtkomst till rymden.