Bloggen - Rymdteknik

Svenska instrumentet RPWI förbereds inför resan till Jupiter

I går lämnade en testmodell av det svenska instrumentet RPWI sin tillverkningsplats på Ångströmlaboratoriet i Uppsala. Ett noggrant paketerat instrument, försäkrat till 30 miljoner kronor, har nu påbörjat sin resa till Esa och Airbus anläggning i Frankrike. Efter drygt tio års arbete har man nu nått ännu en viktig milstolpe mot målet att utforska Jupiter och dess isiga månar.
Svenska instrumentet RPWI förbereds inför resan till Jupiter
IRF
´
Publicerad
2019-05-14
Dela artikel:

Vi träffade docenten Jan-Erik Wahlund under de sista hektiska veckorna inför slutleveransen av det vetenskapliga instrumentet RPWIs (RPWI, The Radio & Plasma Wave Investigation) testmodell, eller så kallad ingenjörsmodell.

Ombord på JUICE finns 10 vetenskapliga instrument. Två av dessa utvecklas och byggs i Sverige av IRF, Institutet för rymdfysik. RPWI utvecklas och byggs av ett team på IRF i Uppsala och instrumentet PEP, Particle Environment Package, av ett team i Kiruna (mer om deras arbete publiceras inom kort).

IRF

RPWIs resa sker inte med någon vanlig transport. Instrumentet är både dyrt och ömtåligt och kräver därför extrema försiktighetsåtgärder och noggrann planering. RPWI är försäkrat till ett värde av 30 miljoner kronor via Kammarkollegiet.

Transporten gick först från Uppsala till Arlanda med lastbil. Därefter flygs instrumentet med Air France passagerarflyg ner till flygplatsen Charles-de-Gaulle i Paris för vidare direkttransport med lastbil till slutdestinationen, Airbus i Toulouse.

IRF

Allt är noga packat i en transportlåda av aluminium som mest innehåller skumgummi. Lådan i sig transporteras på en lastpall med krage, för ytterligare ett lager av säkerhet. Vid alla transporter är det i och urlastningar som utgör den största risken. Med på färden finns en datalogger som samlar in information om stötar och vibrationer under hela transporten. Den mäter även temperatur och luftfuktighet var tionde minut. En GPS sändare som medföljer möjliggör även att forskarna kan följa transporten i nära realtid.

Airbus/Esa

Airbus är den huvudsakliga leverantören i JUICE-projektet. De utför bland annat integrationen av farkosten, då de vetenskapliga instrumenten sätts ihop med satellitkroppen. Airbus bidrar även med farkostens navigationssystem och viss mjukvara ombord.

JUICE ska skickas upp 2022 och är den första europeiska missionen att skickas till Jupiter. Där ska den utforska tre av planetens isiga månar – Europa, Ganymedes och Callisto – i hopp om att hitta spår av liv. Farkosten kommer drivas av enorma solpaneler på nästan 100 kvadratmeter. Det är de största panelerna som någonsin byggts för en interplanetär mission.

Se fler filmer om JUICE här.