Under hösten 2023 höll Astronomisk Ungdoms Stockholmsdistrikt i två läger för barn i låg och mellanstadiet. Lägren visade på ett stort intresse och behov av rymdrelaterade aktiviteter bland yngre barn. Ur detta behov föddes idén om Rymdkvällar – en verksamhet där barn får möjlighet att träffas en gång i veckan för att delta i roliga och lärorika rymdrelaterade aktiviteter.
Hösten 2024 genomförde Astronomisk Ungdoms medlemsförening SIRIUS den första upplagan av Rymdkvällar, en ny verksamhet riktad till barn i låg- och mellanstadiet. Rymdkvällarna blev en succé, och både barn, föräldrar och ledare uttryckte stor uppskattning för verksamheten. Verksamheten bestod av tolv kvällsträffar, uppdelade över sex veckor med olika teman som sträckte sig från solsystemets uppbyggnad till rymdraketer och livet som astronaut. Varje kväll inleddes med en kort introduktion till temat och en praktisk aktivitet, exempelvis att bygga och skjuta upp egna pappersraketer eller skapa modeller av exoplaneter med olika atmosfäriska sammansättningar. Barnen belönades med tygmärken för varje avklarat tema, som exempelvis “Ingenjör”, “Planetforskare” och “Astronaut”, vilket skapade motivation och stolthet hos deltagarna.
Verksamheten drevs av tio unga ledare, rekryterade och utbildade inom ramen för projektet. Ledarna fick ta stort ansvar, både i planering och genomförande av kvällarna, vilket stärkte deras kompetens i att leda och organisera aktiviteter för yngre barn. Projektet avslutades med ett rymdläger på Kvistaberg, där både deltagare från Rymdkvällarna och nya barn deltog. Lägret erbjöd en mer avslappnad miljö där barnen fick åter gå över verksamhetens lärandemoment, samtidigt som de hade tid för sociala lekar och gemenskap.
Den första upplagan av Rymdkvällar har visat på stor potential och identifierat ett tydligt behov av denna typ av verksamhet för yngre barn. Föräldrar har vittnat om ökat intresse och engagemang för rymden hos sina barn, och många har efterfrågat en fortsättning. Samtidigt har projektet givit värdefulla lärdomar, exempelvis kring behovet av att vidareutveckla ledarutbildningen, anpassa schemat till barnens energinivåer och utöka programmet med fler ämnen som programmering.