Rymdforskarskolan är en sommarforskarskola med rymdinriktning för gymnasieelever som ännu inte valt högre utbildning och har genomförts årligen sedan 2016. Rymdforskarskolan 2024 bestod av två upplagor: i Stockholm och Uppsala vardera 13 dagar långa. Målgruppen är elever i gymnasiet med grundläggande intresse för rymden. Deltagande är helt kostnadsfritt för eleverna och intaget är nationellt. Totalt ansökte 92 gymnasieelever (45 tjejer och 47 killar) från hela landet och 66 elever antogs baserat på personligt brev, betyg, CV och rekommendationsbrev från lärare.
Under programmet bor eleverna tillsammans i klassrum på skolor och spenderar dagarna på universitet eller i skolans lokaler med gästföreläsare, teorilektioner och laborationer eller studiebesök. På kvällarna anordnas sociala aktiviteter och social sammanknytning. Mot slutet av upplagorna får deltagarna ägna sig åt ett projektarbete med fokus antingen på astronomi eller rymdteknik. Programmet avslutas med ett seminarium med inbjudna föräldrar, samarbetspartners samt andra aktiva inom Astronomisk Ungdom där de får presentera sina projekt i en monterutställning.
Intresset för och kunskaperna inom rymdteknik och astronomi ökade hos eleverna som deltog, tillika deras kännedom om och vilja att söka sig till rymdrelaterade högre utbildningar. Ett stort fokus har varit att uppmuntra eleverna till ungdomsengagemang inom till astronomi och rymdfart. Genom ett gediget efterarbete med att samla upp eleverna efter upplagorna med informationsträffar och informationsutskick har mer än en tredjedel av Rymdforskarskolans deltagare sökt sig till ett ideellt engagemang inom Astronomisk Ungdom.
Nya satsningar för året var framförallt högre nivå på utbildningen och möjlighet att välja projektspår i antingen astronomi eller rymdteknik. Dessutom valdes upplägget med 2 längre upplagor med 36 elever och 6 handledare istället för 4 upplagor med 24 elever och 4 handledare per upplaga. Alla dessa förändringar bedöms ha haft önskad effekt. Identifierade områden med störst utvecklingspotential är marknadsföring för ett större elevunderlag, tydligare utbildningsmål för ett starkare teoretiskt innehåll, och större koordinering kring konkret information om vidare engagemang och möjligheter att utveckla intresset ännu mer.